Ana içeriğe atla

İyi Bir Dinleyici Olmak

  Soruyorum size ;İyi birdinleyici misiniz? Bu sorunun cevabına muhtemelen pek çoğumuz, "evet, ben iyi bir dinleyicinin" der, diyecek, diyor. 

  Peki, gerçekten iyi bir dinleyici miyiz? İyi bir dinleyici olmak ne demek? Dinlemenin özellikleri neler ve biz hakikaten o özelliklere sahip miyiz? O özellikleri dinlerken sergileyebikiyor muyuz? Davranışa ne kadar döküyoruz?

Koçluk yetkinlikleri içinde en güçlü yetkinlik tir, Dinlemek. Etkin Dinlemek, iyi birdinleyici olmak. Söyleneni yorum yapmadan tarafsız olduğu gibi dinleyip almak, söylenenin duygusunu duymak, söylenmeyen de duymak, söylenmeyen de duygusunu sezmek, fark etmek.

  Şimdi tekrar soruyorum, halen daha iyi bir dinleyici olduğunuzu düşünüyor musunuz?

  Karşımızdakini dinlerken vereceğimiz cevaba odaklanıyor ve bir an önce söylemek istediğimizi söyleme çabası, acelesi içine giriyorsa, iyi bir dinleyici değiliz maalesef.

  Karşımızdaki konuşurken, "leb demeden leblebiyi anlamak" atasözünfe ifade bulduğu gibi  onun, onların ne söylediğini anladığımıza , sözü nereye götüreceğine o kadar eminiz ki, kısaca kendimizi o kadar zeki buluyor ve görüyoruz ki direkt cevap vermeye, yorum yapmaya, akıl vermeye, fikrimizi söylemeye çalışıyoruz. Bazen lafı kesip, lafa girip istediğimiz yere götürüyoruz konuşmayı, sohbeti.

   Peki, siz dinlenildiğinize inanıyor musunuz?

  Bir kişi karşısındakinin kendisini dinlediğinde nasıl emin olur, buna nasıl ikna olur?

   Bir birey ve Koç olarak, ben dinlenildiğimi şöyle anlarım: Benimle göz teması kuruluyor can kulağıyla beni dinlediğini fiziki olarak gösteriyor, sözümü bitirmemi bekleyip benim söylediklerimi kendi yorumunu katmadan bana aktarıyorsa, duygumu anlamış, yakalayabilmişse, "şunu şunu mu demek istedin, sanırım şu duyguyu hissediyorsun yanılıyorsam lütfen düzelt beni,..... "gibi söylemlerle bana aktarımda bulunuyorsa. Ne hissettiğimi anlamaya çalışması, kelimelerine yorum katmadan. bana iletmesi ya da" ben söylediklerinden şunu anladım, doğru mu?" diye sorması bana gelen işaretler ipuçları. 

  Sizin için" Dinlenildiğinizin Göstergesi" nedir?

   Etkin dinlemek, iyi bir dinleyici olmak bence bir sanat ve her bireyin edinmesi, geliştirmesi gereken bir beceri.

   Dinlersek, ama nasıl bir dinleme, can kulağıyla dinleme yaparsak karşımızdakinin ihtiyacını duyabilir, fark edebiliriz. Dinlemezsek karşımızdakinin ihtiyacını anlayamayız sadece anladığınızı zanneder ve ona ihtiyaç duymadığı, ihtiyacını görmeyecek şeyler sunar, ona kendisini yetersiz, değersiz, anlaşılmafığını hissettirir, öfkelenmesine yol açabiliriz. 

  Bir ebeveyn olarak çocuklarınızı gerçekten etkin dinliyor musunuz? Yoksa onun adına, "ben senin neye ihtiyacın olduğunu biliyorum" şeklinde kendi kendinize karar verip ona bir şeyler mi sunuyorsunuz?

  Bir eş olarak eşinizi gerçekten dinliyor ve onun ihtiyacını anlıyor, hissettiği duyguyu fark edebiliyor musunuz?

  Müşterinizin, elemanınızın, ekibinizin,..... gerçekten dinleyip neye ihtiyacı olduklarını, ne ifade etmeye çalıştıklarını anlıyor musunuz?Buna yer, alan açıyor musunuz? 

  Hadi bugünkü beyin fırtınamız "dinlemek, iyi dinleyici olmak ne demek, ben ne kadar iyi dinleyiciyim" sorularının  sorgusu, cevaplarını aramak olsun. 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Kendine Hak Gördüğünü Başkasına da Hak Görüyor musun?

     Bencil olmak !Bu hepinizden var.Kimse ben bencil değilim demesin.Hepimizde var bencillik.Bencillikten biri, önce ben sonra sen denen olumlu bencillik.İkincisi,sadece ben ve hiçbir zaman diğeri denmeyen olumsuz bencillik.Sanırım bu iki alanda kendimizi mutlaka göreceğiz.Hangi alanda olduğumuzu farkedeceğiz.    Herkesin kendisine şunu sormasını isterim:"ben kendim için bunu şunu istiyorum ,peki bunu en yakınlarımdan başlayıp hiç bilmediğim insanlara kadar isteyebiliyor muyum"diye.Kendimiz için her istediğimiz bir başkası için ihtiyaç,arzu,mutluluk,huzur olmayabilir.Ancak kendime hak diye görüyorsam oda,onlar da istiyorsa onunda olsun,onda da olsun diyebiliyorsam demek ki olumlu bencil taraftayım.    Toplu yaşamın içindeyiz.İster tek ,aileyle,evli,arkadaşla yaşayalım,apartman,müstakil ev olsun her gün toplu yaşamın içinde nefes alıp veriyoruz.Sadece kendi keyfini düşünüp,"benim tek eğlencem bu"gibi düşüncelerle kendine hak görüp diğerini düşünmeden bunu yapmak o

Nasıl Egoist Olunur?

      Hep ben ,benim,benim dediğim,benim ihtiyaçların,benim arzularım,......gider.Bu tür kelimelerle başlayan her cümle Ego,egoistlik kokar.Baş rolde sadece biz varızdır ,sadece biz.     Hep sahip olma duygusu ,hep en olma,önde olma duygusu tanıdık geliyor mu?İstediğimiz,ihtiyaclarımız için sorun çıkarmak,etrafımızda bulunan bireyleri zorlamak ,onları hiç düşünmemek.Sadece kendi hissetmek,yasamak,sahip olmak istediklerimiz için başkalarını alet etmek,sıkmak,üzmek,kırmak,onlara empati yapmamak.     Başkalarının gözündeki görüntümüz,düşüncedine,tskdirine önem vermek.Bun benlik duygusu için sadece kendimizi düşünmek,kenfimiz için yaşamak.     Sürekli karşındakinin,etrafındakilerden istemek,almak.Senin icin yapılan iyilikleri,güzellikleri değerli bulmamak,"yapmasaydın,etmeseydin "demek.     Sürekli kendi konforunu,luksunu,rahatligini,karnini,tstmsk istediği,sahip olmak istediği şeyler için yaşamak başkasının isteklerini,ihtiyaclarını görmemek.K endi mutsuzluğunu ile başkasını

Dikkat Et, Gözlerin,Beden Dilin Seni Ele Veriyor!

     Dikkat Et!Gözlerin,Bedenin Seni Ele Veriyor! Farkında mısın?        Ne kadar dışarıda ,birileri ile birlikteyken gülücükler dağıtalım,kahkahalar atalım bunların yalan olduğu dönük ,içi gülmekten gözlerden anlaşılıyor.Kahkaha ve gülücükler kestiğinizde duranlığınız sizi hemen ele veriyor.Mış gibi yaparak kendimizi bunlarn oluşturacağı enerjiye sokmak güzel ancak sırıtıyor üzerimizde,yalan olduğu,numara düğü anlaşılıyor.Çünkü içselleştiremiyoruz.O oluşturabileceği manevi ruhani etkiyi anlayarak,algılayarak keşfetmek,deneyimlemek üzere yapmıyoruz.O nedenle yaşayamıyoruz.Kalıcı olmuyor.Kalıcı olabilmesi ya da kendimizi bu moda sokabilmemiz için anlamamız,farkına varabilmemiz önemli.Yapmış olmak için yapmak,tavsiye ediliyor diye yapmak işte o söylenen kelebek veya balayı etkisi yaratır .    Hiç farkında değiliz karşımızdakinin kişiden hoşlanmadığınızın halde gülücük atsak da karşı taraf beden dilimizden,bir bakışımızdan,ses rengimizden anlıyor.Biz anlaşılmıyor sanıyoruz ancak gerçekt